top of page
Søk
  • Forfatterens bildeMay Britt Fløttum

Kvalitetssystemet - en perm i hylla eller kilde til lønnsomhet?

Er du en bedriftsleder som får flakkende blikk og akutt tidsnød når kvalitetssjefen begynner å messe om ISO 9001, behovet for sertifisering, og den fascinerende forskjellen på kvalitetskontroll og kvalitetsstyring? Kan det være fordi økonomi alltid er viktigst - og at du aldri har fått presentert regnestykker som viser at disse ISO-greiene er noe mer enn en hygienefaktor?


Mitt tips er å få noen til å sette opp et business case for kvalitetssystemet. Regn på hva det koster å skaffe det og drifte det på en fornuftig måte som brukerne kan akseptere i arbeidshverdagen sin. Balanser det med hva bedriften tjener på å gjøre jobben rett første gang - slik kunden ønsker. Du kan bli overrasket over hvor mye det svir på bunnlinja når det oppstår avvik, feilleveranser, omgjøringer og misfornøyde kunder.


Å lage et slikt business case trenger ikke å være så vanskelig. Det innebærer å grave litt etter erfaringer, tall og trender i prosjekter eller prosesser, lytte med respekt og nysgjerrighet til de som gjør jobben til daglig, og akseptere at et business case som er 80 % riktig er bedre enn ingen ting. Du kommer neppe til å bli en ISO-nerd av denne øvelsen, men alle involverte kommer til å lære noe om hvordan virksomheten eller prosjektene faktisk drives og hva som er årsakene til at dere gjør kostbare feil. Og når "diagnosen" er stilt, kan man skrive ut den resepten som gir effekt, og begynne å måle at det faktisk er mer lønnsomt å levere rett første gang.




47 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

コメント


Innlegg: Blog2 Post
bottom of page