top of page
Søk
Forfatterens bildeMay Britt Fløttum

Slipp frivilligheten løs, det er pandemi!


Hensikten med dette innlegget er å oppmuntre ledere til å tilrettelegge for frivillig innsats fra de ansatte.


Er refleksen din at det må være dårlig business når ansatte er "ute av drift" og driver på med noe helt annet? Vel, det foregår mye frivillig arbeid i arbeidstiden allerede. Tall fra frivillighetnorge.no viser at 63 % av befolkningen over 15 år gjorde frivillig arbeid i løpet av 2019 - til sammen 142 000 årsverk. Det er naivt å tro at all denne innsatsen skjer utenfor arbeidstid. Det er ikke til å unngå at litt av korpsturen og barnestafetten planlegges og administreres mens ildsjelen er på sin vanlige jobb. Det er i hvert fall der de har hodet sitt - bare hør hva de snakker om i lunsjen! Kanskje bruker de en jobb-PC til å søke om tilskudd til nytt utstyr, eller de tar en telefon til kommunen for å få bekreftet gjeldende smitteverntiltak i hallen. I utgangspunktet kan denne aktiviteten virke som en tidstyv. Det kan være det, men hva med å prøve å snu det til noe positivt? Hvis arbeidsgiver har en gjennomtenkt hensikt og en god plan for frivillig innsats hos dine ansatte, så kan det bidra til å rekruttere og holde på gode hoder. Nøkkelen er å ha tillit - og å anerkjenne at de du ansetter er hele mennesker med mange slags interesser og kvaliteter.


Et årlig beløp til et godt formål, eller hoder og hender som gjør en innsats?


Det er få selskaper - foreløpig - som har frivillig arbeid som en del av HR- og samfunnsansvarsstrategien, men jeg tror vi kommer til å se mer av det. Gjennom oppdrag for Great Place to Work har jeg fått innsyn i hvordan Norges og verdens beste arbeidsplasser jobber med å tiltrekke seg og holde på dyktige folk. Når virksomhetene beskriver hva de gjør for å ta samfunnsansvar, er det et bredt spekter. Alle donerer en årlig sum til et godt formål. Noen få gir de ansatte fri til å delta i selvvalgt frivillig aktivitet et visst antall timer i året, og støtter lokale arrangementer med både tid og penger. Det som ser ut til å skape ekstra engasjement, er når de ansatte selv får velge en lokal hjertesak. Noen monterer donert teknisk utstyr på sykehus, andre gir gratis rådgivning gjennom Prospera eller arrangerer kodeklubb og Hackathons.


De mest "fremoverlente" måler, sponser og roser den frivillige innsatsen på lik linje med den daglige jobben. Det er en del av deres merkevarebygging. Et program for frivillig innsats viser omverdenen at verdier som "Ansvarlig", "Engasjert" og "Dele" ikke er tomme ord i virksomhetsstrategien, men noe man aktivt lever ut.


Frivillig arbeid er bra for psyken

Nå er det mange på hjemmekontor som har fått mer tid enn før. Tallene viser dessverre at flere også får psykiske problemer og opplever lavere livskvalitet. Helsedirektoratet gir oss fem konkrete råd om hva vi bør gjøre for å takle pandemi-tilværelsen:

  1. Knytt bånd

  2. Vær aktiv

  3. Vær oppmerksom

  4. Fortsett å lære

  5. Gi til andre

Det å engasjere seg i frivillig arbeid kan skåre på alle fem. En arbeidsgiver som tilrettelegger for frivillig arbeid, gjør med andre ord en innsats for folkehelsa.


Ekte samfunnsansvar er bra for business

Et program for frivillighet, og andre tiltak relatert til samfunnsansvar, må oppleves som ekte. Kunder og ansatte vil kjapt gjennomskue bedrifter som prøver å kjøpe seg et bedre omdømme. Jeg tror det er en god tilnærming at de ansatte selv får velge hjertesaker, og at bedriften opptrer som støttespiller og heiagjeng.


Omfanget av frivillig arbeid er altså stort i Norge. For å ta et lokalt tankeeksperiment, så tror jeg at en arbeidsgiver som SINTEF ville blitt overrasket hvis de fikk timetall på den frivillige innsatsen deres ansatte legger ned i løpet av et år. Jeg ser i hvert fall mange dyktige folk derfra som engasjerer seg tungt i idrettslag. Hvis det nasjonale frivillighets-tallet 63 % stemmer for SINTEF, så er rundt 1260 av deres 2000 ansatte involvert i frivillig arbeid på en eller annen måte.


SINTEF er meget gode på å synliggjøre koblinger mellom forskningsprosjekter og bærekraftsmål. Hva om vi fikk se en tilsvarende kobling mellom samfunnsansvar og frivillig innsats fra ansatte? Kanskje ville det skapt enda mer stolthet og samhold, og bidratt til å holde SINTEF på topp som en attraktiv arbeidsgiver og sterk merkevare?


At det er gode koblinger mellom samfunnsansvar og vekst, har økonomene dykket i:


Lenge leve frivilligheten!

25 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


Innlegg: Blog2 Post
bottom of page